خود مدیریتی چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟
خود مدیریتی چیست ؟ خودمدیریتی یعنی، بتوانید واکنش های هیجانی خود، که شامل؛ افکار، احساسات و اعمال هستند را در مقابل همه مردم و شرایط گوناگون کنترل کنید و واکنش مثبت و موثری داشته باشید. خود مدیریتی به معنا پذیرفتن نقاط ضعف و مدیریت پیوسته و دایم گرایش ها است، در واقع خود مدیریتی توانایی بالاتر از مقاومت در برابر رفتار مشکل زا است. این مهارت برای محکم کردن پایه های موفقیت ضروری است و با داشتن مهارت های خود مدیریتی قوی میتوانید اهدافی را به طور مستقل تعیین کنید و برای دستیابی به آنها ابتکار عمل به خرج دهید.
حوزه های خود مدیریتی چیست ؟
خود مدیریتی یک فرآیند درونی و فکری است که فرد به واسطه آن میتواند به صورت خود آگاه و سازنده تفکرات خود را بررسی و تغییرات مطلوب در جهت نوآوری و پیشرفت را ایجاد کند. یا به عبارت دیگر خود مدیریتی تکنیکی است که به سیستم کمک میکند تا به صورت اتماتیک خود را هدایت و کنترل کند.
خود مدیریتی دارای دو حوزه به شرح زیر است:
- حوزه علوم رفتاری؛ به معنای شناخت و پرورش ابعاد و صفات روحی و روانی مثبت، شناخت و حذف ابعاد و صفات روحی منفی روحی و روانی افراد است.
- حوزه علوم مدیریتی؛ به معنای شناخت و شناسایی درست توانایی ها و استعدادها و تلاش برای پرورش و شکوفایی آنها است.
مزایای
از مزایا و نتایج خود مدیریتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهبود و افزایش عملکرد شخصی
- افزایش اعتماد به نفس
- بهبود دیدگاه ها و عواطف درونی افراد
- افزایش حس مسئولیت پذیری و تعهد در افراد
- کمک به رسیدن در موفقیت ها در زمینه؛ روابط حرفه ای، شغلی، خانوادگی، شخصی و سلامت فرد.
نتایج
- افزایش رفاه شخصی
- یادگیری تکنیک ها به منظور توسعه و حفظ اعتماد به نفس
- یادگیری به منظور ایجاد و حفظ خود تعهدی در فرد
- توسعه سیستم مدیریت زمان و کاهش استرس به گونه روانشناختی
- یادگیری خودارزیابی
- می آموزند چگونه تصمیم بگیرند تا منجر به موفقیت گردد.
- می آموزند چگونه استقلال و آزادی خود را حفظ کنند.
چند راه کار برای بهبود خود مدیریتی
در این قسمت بر روش های متمرکز شوید که بتوانید به وسیله آنها وظایف روزانه خود را مدیریت و ارزیابی کنید و بهبود ببخشید تا بتوانید مهارت خود را افزایش دهید.
- نقاط قوت خود را بشناسید و برای افزایش توانایی خود راه حل های پیدا کنید.
- وظایف خودتان را الویت بندی کنید و اول از همه تمرکز خود را روی مهمترین اولویت خود قرار دهید. .
- سیستم های سازماندهی زمانی خود را توسعه دهید.
- برای هر یک از وظایفتان یک مهلت معین تعیین کنید، سعی کنید به موقع به آنها برسید حتی اگر مجبور شوید ساعات بیشتری را کار کنید.
- در هر زمان وقت و انرژی خود را متمرکز بر روی یک کار کنید و قبل از اتمام آن به سراغ کار دیگری نروید.
- آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید درست فکر کنید و صبور بودن را تمرین کنید.
- با استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و رسیدگی به بهداشت شخصی خود از سلامتی خود محافظت کنید.
- در طول مسیر میزان پیشرفت و دست آورد های خود را برسی کنید.