نظریه مقایسه روانشناسی اجتماعی از دید روانشناسی
نظریه مقایسه اجتماعی-ابتدا توسط یک روانشناس به نام لئون فستینگر در سال ۱۹۵۴ مطرح شد. او بر این موضوع، که در افراد انگیزه ای برای به دست آوردن ارزیابی های دقیق از خود وجود دارد تاکید زیادی دارد. طبق این تئوری به توضیح چگونگی افراد با مقایسه خود با دیگران به منظور کاهش عدم اطمینان در حوزه های توانایی های خود و ارزیابی آن، میپردازد.
انواع مقایسه اجتماعی
طبق نظریه، آدم ها با مقایسه خود با دیگران، توانایی، نگرش و رفتارهای خود را به ارزیابی میکشند. در این بین همیشه سعی میکنیم خود را با دیگران مقایسه کنیم تا خود را بهتر یا بدتر از دیگران ببینیم.
مقایسه با بهتر از خود
گاهی خودمان را با کسی مقایسه میکنیم که فکر میکنیم، بهتر از ما هستند. در چنین موقعیتی حس پیشرفت و تلاش برای بهتر شدن در وجود ما جان میگیرد. با جست و جو در ویژگی های خود سعی میکنیم خودمان را بالا بکشیم. البته در ابتدا ممکن است کمی ناراحت شوید و احساس کنید از دیگران عقب هستید. اما به تدریج این مقایسه میتواند موجب تلاش بیشتر، بهتر و در نتیجه موفقیت شما میشود.
مقایسه با بدتر از خود
گاهی ما سعی میکنیم خودمان را با افرادی که دست آورد های کمتری از ما دارند مقایسه کنیم. این روش معمولا برای تقویت روحیه و افزایش اعتماد ب نفس ماست. اما باید بدانید که هر فرد قابلیت های خاص خودش را دارد و به همین دلیل هر کس میتواند در رشته و حرفه خود فرد موفقی باشد.
رابطه فضای مجازی با مقایسه کردن
فضایی مجازی در ایجاد حس مقایسه و اثرات مخرب بر روی انسان ظرفیت بالایی دارد. این شبکه ها برای به اشتراک گذاشتن خوشی ها، موفقیت ها، ظاهر و دست آورد های رنگارنگ هستند. در نتیجه این مقایسه باعث کم شدن اعتماد به نفس و عزت نفس آن ها میشود. البته بعد دیگر فضای مجازی میتواند برای بهتر شدن روحیه و عزت نفس انسان باشد، زیرا او با ثبت لحظه های خوش خود میتواند انرژی مثبت جذب کند. گاهی مقایسه شدن میتواند روی بعضی افراد اثرات منفی و روی بعضی افراد اثرات مثبت بگذارد.